رسولی برای همه


[ پنج شنبه 16 ارديبهشت 1395 ] [ 16:3 ] [ tahere ]
[ ]

بوی گل مجمدی.....

این روزها توی شهر ما همه میآن برا دیدن گل محمدی و بوییدن گلاب ناب  چه تقارن زیبایی .....

پیچیدن عطر گل محمدی در کوچه وخیابانهای کاشان وقمصر و نیاسر یاد آور این روایت میشود برای من.....

که هر گاه بوی عطر در کوچه های مدینه می پیچید مردم از عبور رسول اله صلی اله علیه وآله از آن کوچه با خبر میشدند....

 واین در دل حسرتی درد ناک ایجاد میکند ودعایی از اعماق دل فریاد بر می اورد که ""اللهم عجل لولیک الفرج"" تا یک بار دیگر بوی عطر نشانگر عبوری دیگر از کوچه های شهر ما باشد   ..............


[ پنج شنبه 16 ارديبهشت 1395 ] [ 1:2 ] [ tahere ]
[ ]

بدون شرح


[ پنج شنبه 16 ارديبهشت 1395 ] [ 1:0 ] [ tahere ]
[ ]

آخرین نبی.....

کمال محمد(ص)


تمام علم معلّم بوَد کمال محمد(ص)

نبود نزد رسولان، چنین مثال محمد(ص)


به رحمتی که نمودی به عالمین، جهانی

سراسرش همه نور است از کمال محمد(ص)


«بخوان به ربّ کریمت»، خدا چنین به تو فرمود

و این‌چنین شده مدیون، قلم به قال محمد(ص)


بیا تو ای دم عیسی، به کوه طور، نظر کن

که یوسفان، همه مدهوش از جمال محمد(ص)


ز نسل دختر اخترنما، سراسر هستی

منوّر است به شأن و مقام آل محمد(ص)

به قلب‌ها تو سروری، به دردها تو دوایی

کمال حضرت جبریل، در وصال محمد(ص)


رسالتت شده اینک، بگو به وادی ایمن

کجا رسم به تو در خود، به خط و خال محمد(ص)


خدا کند که بیاید بهار خاتم نسلت

جهان شود همه توحید از خصال محمد(ص)


فاطمه باغمیرانی-کاشان


[ پنج شنبه 16 ارديبهشت 1395 ] [ 1:0 ] [ tahere ]
[ ]

یا باب الحوائج

ذکر امام موسی کاظم علیه السلام در سجده:

"الهی عظم الذنب من عندک فلیحسن العفو من عندک"

خدایا گناهان بزرگی از بنده ات سر زده پس عفو بخشش نیکو و بزرگ در نزد توست.......


[ سه شنبه 14 ارديبهشت 1395 ] [ 1:33 ] [ tahere ]
[ ]

در س معلم ار بود زمزمه محبتی...........

انبیاء اگر با جان و وجود و قلبشان، با عالم غیب پیوند برقرار نمی‌کرده‌اند، نمی‌توانستند مردم را به راه خدا هدایت کنند.

وقتی می‌گوییم معلمی هنر انبیاست، منظورمان این است که معلم مانند انبياء، بايد با عالم معنا ارتباط داشته باشد.

پس معلمان در درجۀ اول بايد خود را تزکيه و تهذيب کرده باشند تا به عالم معنا وصل باشند و ارتباط معنوی و قلبی با ائمۀ اطهار(علیهم‌السلام) پیدا کرده باشند. زیرا معلم حقیقی موظف است زمينيان را به آسمان عروج دهد، غفلت را از اسيران عالم ماده بردارد، آنان را از دینداری سطحی به عالم "يَعْقِلُون" و "يَشْكُرُون" و "يَتَدَبَّرُون" ارتقاء دهد و به عميق‌انديشی در حقايق بکشاند. يعنی او باید با تعاليم خود، آنان را از سطح و ظاهر عبور دهد و به عمق و حقيقت برساند.
 
رساندن متعلمان به چنین جایگاه‌های بلندی، برای فردی که خود هنوز درگیر ماده و وابسته به جزئیات دنیاست، هرگز امکان‌پذیر نخواهد بود.


[ دو شنبه 13 ارديبهشت 1395 ] [ 1:34 ] [ tahere ]
[ ]

شمع........


[ دو شنبه 13 ارديبهشت 1395 ] [ 1:30 ] [ tahere ]
[ ]

درد جمعه........

 سعادت و بقای هر کس به این بستگی دارد که چقدر با قلب عالم هستی در ارتباط باشد. هر قدر در قلب امام‌زمان(عجل‌الله‌فرجه) جای داری، هستی؛ یعنی انسانیت، بقا و سعادت داری. اگر چه جسمت بیمار یا در فقر و فشار باشد. و هر چه در قلب امام‌زمان(عجل‌الله‌فرجه) نیستی، نیستی! اگر چه جسمت در لذات و خوشی‌های دنیا باشد. همچنين هر چه به قلب امام‌زمان(عجل‌الله‌فرجه) نزدیک‌تر باشی، به حقیقت انسانیت، نزديک‌تر و شبیه‌تر می‌شوی؛ وگرنه، در فعل و خصلت... "اولئک کالانعام بل هم اضل"* خواهی بود. کتاب شب قدر، شب إحیای قلب، ص 113. *سورۀ اعراف، آیه 179

[ جمعه 3 ارديبهشت 1395 ] [ 7:54 ] [ tahere ]
[ ]

تفکر

از نظر اسلام، هر چیز که بر پایۀ معرفت نباشد، "هباء منثورا"[1] است؛ یعنی فایده‌ای به انسان نمی‌رساند؛ لذا مهمّترین شرط بهره‌مندی از سیر روحانی در اعتکاف نیز، معرفت است. در حقیقت، اعتکافِ با معرفت می‌تواند، زمینه‌ای باشد که دانسته‌هایمان به وادی عمل کشیده شود؛ و دانایی‌ها به دارایی برسد؛ به طوری که فرد، در قلب، شاهد آن معارفی که کسب کرده، می‌شود و در نتیجه با به شهود نشستن این حقایق، نیاز قلبی، عشق، طلب و شور به انجام تکلیف و ورود به میدان عمل را پیدا می‌کند. قلبی که با عشق و طلب، به مطلوب حقیقی و فطری خود رسید و آن را یافت، عمل به آنچه می‌داند، برایش بسیار ساده می‌شود؛ زیرا هر عملی که با عشق و لذّت حقیقی انجام شود، به زنده‌شدن حقیقت و جوانه‌زدن مطلوب فطری در جان آدمی منجر می‌شود و مسلماً چنین وجود حی و زنده‌ای بسیار آسان‌تر و سریع‌تر می تواند میدان‌های تطبیق آموخته‌های ذهنی(علم حصولی) را در زندگی روزمره بیابد و به آن عمل کند. بنابراین اگر انسان به ماه رجب و ایام اعتکاف یا دیگر ایام خاص معنوی معرفت و شناخت کافی پیدا کند، بهتر می‌تواند در این ایام به شهود آن دانسته‌ها در جانش بنشیند. برگرفته از کتاب "رجب شهرالله"، صفحات 70، 71.   [1].سورۀ فرقان، آیۀ23.

[ جمعه 3 ارديبهشت 1395 ] [ 7:43 ] [ tahere ]
[ ]

حب علي

"حُبُّ علیٍّ حَسَنَةً لایَضُرُّ مَعَهآ سَیِّئة"[1] محبت و ولایت حضرت علی(علیه‌السّلام)، حسنه‌ای است که با آن، سیئه ضرر نمی‌رساند. یعنی کسی که این حسنه را دارد، پیش از آن‌که رنگ و جاذبۀ گناه به جانش برسد و او کاذبانه از آن ملتذ شود؛ ولایت، صورت حقیقی گناه را برایش باز می‌کند و آن را دفع می‌نماید؛ لذا اگر چه از سر جهل و غفلت، گناه و خطایی مرتکب شود، سریع به‌دنبال جبرانش می‌رود، درنتیجه نه برایش ملکه می‌شود و نه به وجودش آسیب و ضرری می‌رساند؛ چرا که نور ولایتِ علی(علیه‌السّلام) در جانش ملکه شده است. درحقیقت هیچ‌چیز مانند ولایت، پاک کننده نیست. بنابراین باید بکوشیم وجودمان را در هر رتبه‌ای که هستیم، با ولایت، مرتبط کنیم؛ که هرچه ارتباط قوی‌تر باشد، شعاع وجودی ما در دورشدن از نواقص و نزدیک‌شدن به کمال، قوی‌تر می‌شود و قدرت تصرف بیشتری نسبت به حالات درونی و خارجی وجودمان پیدا می‌کنیم؛ حکمت‌ها و اسرار را می‌فهمیم و در نتیجه لذّت طاعت و قبح و آلودگی معصیت، برایمان آشکارتر می‌شود. برگرفته از کتاب "روبه آسمان غدیر"، ص 102.   -نهج الحق و کشف الصدق، علامه حلی، ص 259[1]

[ جمعه 3 ارديبهشت 1395 ] [ 7:21 ] [ tahere ]
[ ]
صفحه قبل 1 1 2 3 4 5 ... 17 صفحه بعد